خبر
کاهش بار مراجعات مؤدیان با راهاندازی سامانه «واکنش ذینفعان». در این سامانه، مؤدیان میتوانند دادههایی را که متعلق به خود نمیدانند، رد کنند و در نتیجه آن اطلاعات در محاسبات سیستمی که اکنون بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد حوزه مالیاتی را پوشش میدهد لحاظ نخواهد شد.
معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از راهاندازی «سامانه واکنش ذینفعان» خبر داد و گفت: در این سامانه، مؤدیان میتوانند دادههایی را که متعلق به خود نمیدانند، رد کنند و در نتیجه آن اطلاعات در محاسبات سیستمی که اکنون بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد حوزه مالیاتی را پوشش میدهد لحاظ نخواهد شد.به گزارش رسانه مالیاتی ایران، محمد قانعپسند فومنی، معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، با اشاره به راهاندازی سامانه «واکنش ذینفعان» اظهار کرد: نظام مالیاتی دادههای متعددی را از دستگاههای مختلف دریافت میکند که گاهی دقیق و منسجم نیستند و مشکلاتی را برای مؤدیان ایجاد میکردند.او افزود: در گذشته، ممکن بود بدون اطلاع مؤدی، بارنامهای به نام او صادر شود و سالها بعد در فرآیند رسیدگی مالیاتی قرار گیرد. بهعنوان نمونه، ثبت یک بارنامه ۵۰ تُنی سیمان به نام مؤدی بهعنوان فعالیت اقتصادی شناسایی و مالیات آن محاسبه میشد. در چنین شرایطی، مؤدی برای اثبات بیارتباط بودن این داده باید مسیرهای طولانی و پرهزینه اعتراض و رسیدگی در هیئتهای حل اختلاف را طی میکرد.قانعپسند فومنی ادامه داد: با آسیبشناسیهای انجامشده و تأکید ریاست سازمان، رویکرد جدیدی اتخاذ شد. بر این اساس، اگر مؤدی نسبت به دادهای اعتراض داشته باشد، این سازمان امور مالیاتی است که باید اثبات کند اطلاعات ثبتشده به او تعلق دارد. به این ترتیب، بار اثبات از دوش مؤدی برداشته و بر عهده سازمان گذاشته شده است.معاون فناوریهای مالیاتی تصریح کرد: برای اجرای این رویکرد، سامانه «واکنش ذینفعان» طراحی و راهاندازی شد. از این پس، مؤدیان با ورود به پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی میتوانند تمامی دادههای ثبتشده توسط سایر نهادها یا اشخاص را مشاهده و در صورت اعتراض، رکورد مورد نظر را رد کنند. این اطلاعات شامل مواردی همچون بارنامهها، معاملات فصلی و مالیاتهای تکلیفی بهویژه در حوزه فعالیت پزشکان است.وی افزود: رد رکورد در سامانه موجب میشود آن داده در محاسبات سیستمی ( که اکنون بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد حوزه مالیاتی را پوشش میدهد ) لحاظ نشود. در صورتی که پرونده مؤدی بهدلیل حجم بالا نیازمند رسیدگی ممیزمحور باشد، مأمور مالیاتی تنها در صورتی میتواند از داده ردشده استفاده کند که اصالت آن را با مدارک معتبر ثابت کند؛ در غیر این صورت ادعای مؤدی پذیرفته خواهد شد.قانعپسند فومنی در پایان خاطرنشان کرد: این تغییر رویکرد و راهاندازی سامانه «واکنش ذینفعان»، گامی مهم در مسیر کاهش بار مراجعات حضوری، تکریم مؤدیان و تحقق عدالت مالیاتی است